Gérard Blitzin opetuksen perintö

Blitzin opetuksessa keskeistä on säännöllinen asanaharjoitus ja sen liittäminen Patanjalin joogasutrien tutkimiseen. Blitz korosti, että harjoituksessa oleellista on tietoinen läsnäolon kokemus. Sinikka Tala toteaa Suomen Joogaliiton jooganopettajakoulutuksen onnistuneen välittämään Blitzin keskeistä opetusta myös uusille sukupolville.

Teksti: Sinikka Tala

Gérard Blitz (1912–90) oli merkittävä eurooppalainen jooganopettaja. Oman opettajansa, Sri Krishnamacharyan (1888–1989), hän kohtasi Intiassa 1960-luvun alussa. Blitz perehtyi myös muihin itämaisiin oppeihin, mm.  buddhalaisuuteen ja erityisesti zeniin. Zen-munkin vihkimyksessään hän antoi lupauksen välittää zenin sanomaa länsimaiselle ihmiselle joogan keinoin. Tämä vaikutti oleellisesti hänen jooganopetuksensa laatuun.

Viime vuosisadalla Eurooppaan ilmaantui erilaisia joogasuuntauksia. Blitzin tavoitteena oli synnyttää vuorovaikutusta eri oppisuuntien välille. Tämän mahdollistamiseksi hän perusti vuonna 1973 Euroopan Joogaunionin, joka on järjestänyt vuosittain seminaarin Sveitsissä Zinalin pienessä alppikylässä.

Arvo Tavi osallistui Suomen Joogaliiton edustajana Zinalin seminaariin vuonna 1979. Syntyneen kontaktin ja ystävyyden ansiosta Blitz vieraili Joogaopistolla opettamassa vuosittain 1982–1987. Samanaikaisesti käynnistyivät Blitzin lähioppilaiden jooganopettajille suunnatut kurssit; pisimpään opettajana toimi Carla Sgroi, joka vieraili opistolla yli 30 vuoden ajan.

Suomalaisista jooganopettajista arviolta ainakin 150 henkilöä on vuosien varrella osallistunut näihin kursseihin. Näin tämä opetus on jatkunut myös suomalaisten jooganopettajien kautta.

Keskeistä kokemus ja olemisen tila

Blitzin opetuksessa keskeistä on säännöllinen asanaharjoitus ja sen liittäminen Patanjalin Joogasutran tekstien tutkimiseen. Harjoituksessa hän piti tärkeänä sen laadullista kehittämistä tahdonalaisen tarkkaavaisuuden ja havainnoinnin kautta yhä syvenevän tietoisuuden suuntaan. Liikkeen laatu, liikkeen ja hengityksen koordinaatio, tietoisuus luonnollisesta, spontaanista hengityksestä ovat keskeisiä harjoituksessa.

Mielen kiinnittyminen seuraamaan liikettä ja hengitystä, tunnistamaan hengityksen rytmi ja siinä pienet pysähdykset, on keino säilyttää läsnäolo tässä hetkessä, estää mielen vaeltelu ja harjoituksen muuttuminen mekaaniseksi toistoksi. Näin mieli asettuu levollisena ruumiin hitaaseen rytmiin, mieli rauhoittuu, hiljenee. Ruumis, hengitys ja mieli sulautuvat yhteen, löytävät liikkumattomuuden hetkiä.

Blitz korosti, että harjoituksessa oleellista on tietoinen läsnäolon kokemus, joka syntyy hyvissä olosuhteissa toteutuneessa harjoituksessa. Asanaharjoituksessa on rakenne, joka valmistelee kohti tasapainoa ja harjoituksen lopussa syntyvää levollista hiljentymistä.

Asentojen muoto ei ole keskeinen, vaan kokemus ja olemisen tila, mikä syntyy lopputuloksena hyvin toteutuneessa harjoituksessa. Harjoituksessa ei edetä kohti monimutkaisia tai vaativia asentoja, vaan kohti yhä suurempaa yksinkertaisuutta, läsnäoloa, laadultaan syvenevää tietoisuutta.

Miten Blitzin opetus on läsnä SJL-joogassa?

Vuosien varrella olen saanut osallistua Blitzin ja hänen oppilaittensa opetukseen, tutustua häneltä jääneeseen kirjalliseen opetusaineistoon, tutkia sitä yhdessä muiden aiheesta kiinnostuneiden kanssa.

Blitz jätti jälkeensä harvoja julkaisuja, koska hän painotti sitä, että joogaa ei voi oppia kirjoista. Harjoitus liittyneenä tekstien tutkimiseen on keskeinen keino syventää omaa joogakokemusta. Tekstien opiskelussa hän piti tärkeänä, että niitä tutkitaan yhdessä keskustellen, kokemuksia jakaen. Siksi hän vältti kirjallisen aineiston jakamista.

Blitzin opetuksista on säilynyt kuitenkin aineistoa, jossa hän välittää omaa tulkintaansa Patanjalin joogasutrista. Mukana on indologian professori Jean Varennen tulkinta sanskritinkielisestä tekstistä. Vuosien varrella näitä tekstejä on käännetty suomeksi. Blitzin opetuksesta on säilynyt myös luentomuistiinpanoja hänen ja hänen oppilaittensa kursseille osallistuneilta.

Joogaopistolla on järjestetty kolme kurssia, joissa on keskitytty näiden tekstien tutkimiseen pienissä lukupiireissä. On ollut ilo huomata, miten tämä opetus edelleen puhuttelee, ja ennen kaikkea, miten se syttyy elämään yhdessä tekstejä tutkien, vuorovaikutuksessa. Juuri niin kuin Blitz ohjeisti aihetta opiskelemaan.

Erityisen ilahduttavaa on ollut huomata, miten Jooganopettaja SJL® -koulutus on onnistunut välittämään Blitzin keskeistä opetusta myös uusille sukupolville, joilla on vain välillinen kosketus tähän opetukseen.

Kirjoittaja on Jooganopettaja SJL® ja jooganopettajien kouluttaja.